KLANT
Fast Fruit
CASE
Cashback actie met mediacampagne
WERKZAAMHEDEN
KLANT
Fast Fruit
CASE
Cashback actie met mediacampagne
WERKZAAMHEDEN
Fast Fruit, je dagelijkse portie fruit in het vriesvak. Dit merk heeft als belangrijke uitdaging om hun jonge doelgroep naar het vriesvak in de supermarkt te trekken om Fast Fruit te proberen. Daarbij schoten we met Rocketing te hulp via een uitgebreide mediacampagne gericht op hun doelgroep. We inspireerden, legden uit en nodigden de doelgroep uit om via verschillende kortingsmechanismen de producten van Fast Fruit met korting te proberen via ons cashback platform.
De doelgroep van Fast Fruit bestaat vooral uit young urbans die het gemak van de Fast Fruit producten ideaal vinden voor hun ontbijt. Toch moet dit product uitgelegd worden, want het zit niet altijd in het vaste patroon voor deze doelgroep om fruit uit de diepvries te kopen. Daarom was het een belangrijke doelstelling van deze campagne om een groot bereik te creëren onder deze doelgroep. Met een social media campagne, voornamelijk op Instagram, zijn we de doelgroep gaan uitnodigen de producten van Fast Fruit eens te proberen. Tijdens deze campagne werden verschillende actiemechanismen getest, om te zien welk type mechanisme het beste zou werken. De advertising campagne werd dan ook doorlopend gemonitord, aangepast en bijgestuurd. Dit resulteerde uiteindelijk in hele mooie resultaten. We bereikten ruim 400.000 unieke consumenten binnen de doelgroep. Daarmee werd de doelstelling qua bereik ruimschoots gehaald.
Naast social advertising is er ook gekeken naar een andere manier om de doelgroep te bereiken. Hoe bereik je een consument vlak voor of tijdens het moment dat die aan het winkelen is? Daar is de OK-app een hele leuke manier voor, met verschillende segmentatiemogelijkheden.
De OK-app wordt vaak gebruikt om in de winkel b.v. de AH-bonuskaart erbij te pakken. Pushmeldingen, banners in de app en vermeldingen in de nieuwsbrief van de app brachten de actie onder de aandacht op het beslismoment. Deze locatiegerichte benadering was een krachtige manier om de campagne direct te verbinden met aankoopgedrag.
Nadat de doelgroep de mediacampagne voorbij heeft zien komen op Instagram of in de OK-app, werden zij naar onze landingspagina gestuurd. Het uiteindelijke doel was namelijk ook rotatieverhoging en probeer-aankopen. Dit cashback platform is geen kortingsapplicatie, zoals je die vaak ziet bij cashback acties. Dit platform was volledig in de huisstijl van Fast Fruit opgemaakt.
Op deze manier is het voor de consument dus niet een typische kortingsactie, maar echt een actie van het merk. Op de cashbackwebsite kon men zich eenvoudig aanmelden voor meer informatie over de actie. Na deze registratie kreeg de consument een handig stappenplan per e-mail.
Uiteraard werd ook deze e-mail helemaal in stijl van Fast Fruit opgemaakt en benutten we deze ruimte ook meteen om te inspireren met leuke recepten. Via de e-mail kon de consumenten met 1 klik op de button naar de pagina om een kassabon te uploaden en zo de korting te claimen!
“Wij kijken terug op een succesvolle campagne die zich perfect leent voor nieuwe product introducties. De combinatie van cashbacks en een mediacampagne maakt dat we naast een mooie kickstart geven aan rotatie op de winkelvloer, de consument ook op verschillende momenten kunnen inspireren met recepturen en in contact kunnen brengen met de nieuwe producten. Ook geven we ze een platform om feedback te geven en kunnen we de informatie gebruiken voor de verdere introductie.
Het samenwerken met Rocketing verloopt altijd heel soepel, transparant en ze denken ook nog eens creatief mee. Voor ons een reden om deze tool vaker in te zetten.”
Laura StrijbosBrand Manager Fast Fruit
Met een cashback activatie van Rocketing ben je volledig ontzorgd. In deze case van Fast Fruit was dat van benaderen van de doelgroep tot en met uitbetaling van de cashback. Nadat consumenten zich hadden aangemeld om een cashback te ontvangen, was het tijd om onze OCR-software in te zetten. We werken hiervoor samen met de specialisten van Klippa. Lees hier meer over deze samenwerking. Met behulp van deze software werd de volledige kassabon ingelezen, waarna alle verzamelde data veilig werd opgeslagen in onze database. Controle van deze bonnen gebeurd real-time en twijfelgevallen worden wekelijks handmatig nagelopen om zeker te zijn fraudegevallen te voorkomen. Op deze manieren garanderen we dat op basis van de parameters die het merk wilt, consumenten alleen volgens de actievoorwaarden mee kunnen doen aan de geld-terug-actie. Uiteindelijk werden alle cashback verzoeken wekelijks uitbetaald door Rocketing.
De cashback acties zorgen voor een bulk van data. Een krachtig dashboard met live inzicht in de resultaten, zorgen er voor dat het merk altijd zicht heeft op de voortgang van de campagne. Naast deze live data werd er wekelijks via een korte call gerapporteerd en resultaten tot dan toegelicht. Gedurende de campagne is er zo steeds alle ruimte om bij te sturen in mediabudget, promotiemechanisme, aantal cashbacks en veel meer.
Na afloop van de Cashback Campagne kregen alle consumenten een uitnodiging voor een kort consumentenonderzoek. Op deze manier kon Fast Fruit direct waardevolle informatie en ervaringen ophalen bij de consumenten die zich hadden aangemeld voor de cashback campagne.
“Rocketing’s creatieve aanpak maakt het verschil – dit is een tool die we zeker vaker gaan inzetten.”
– Laura Strijbos, Brand Manager Fast Fruit
De cashback-campagne voor Fast Fruit haalde indrukwekkende resultaten en bereikte meer dan 450.000 unieke consumenten binnen de jonge, stedelijke doelgroep. Ruim 8.000 nieuwe nieuwsbriefinschrijvingen en 4.000 consumenten die aangaven Fast Fruit opnieuw te willen kopen, bevestigden de impact van de actie. Opvallend was dat 13% van de deelnemers het product kocht zonder gebruik te maken van de cashback. Dit geeft meteen een bijkomend voordeel van een cashback actie aan. De actie motiveert mensen te kopen, maar de stap om daadwerkelijk je geld terug te vragen is voor veel mensen niet nodig. Bijvoorbeeld door een sterke merkbetrokkenheid, zoals in dit geval de voornaamste reden was.
Deze cashback-campagne liet zien hoe een slimme combinatie van branding, activatie en data-analyse kan zorgen voor een succesvolle introductie. Met een duidelijke focus op gemak en inspiratie wist Rocketing Fast Fruit op de kaart te zetten bij een nieuwe doelgroep.
Rocketing daagt je uit om samen op Space Mission te gaan. Samen op zoek naar hét creatieve concept en launchplan voor jouw merk. Met de juiste sterrenstof voor online en offline succes!