KLANT
Paulig BeNeLux – Santa Maria
CASE
Cashback campagne Delhaize in België
WERKZAAMHEDEN
KLANT
Paulig BeNeLux – Santa Maria
CASE
Cashback campagne Delhaize in België
WERKZAAMHEDEN
Na enkele succesvolle cashback campagnes voor Santa Maria in Nederland, kwam de vraag of we een vergelijkbare campagne ook konden uitvoeren gericht op Delhaize filialen in België. Natuurlijk! Een combinatie van gewenste verkopen via cashbacks en doelstellingen in mediabereik. En dus hebben we België op grote schaal laten kennis maken met Santa Maria TexMex & Santa Maria Kruiden!
In Nederland is Santa Maria category leader in het schap TexMex, maar in België is deze categorie iets minder ingeburgerd en behoeft dus iets meer uitleg en inspiratie. Een ander schap waar Santa Maria in België wel nadrukkelijk aanwezig is, dat zijn de reguliere Kruiden. Toch is ook dit een schap met veel concurrentie en kwam Santa Maria met de vraag naar ons om de naamsbekendheid van het merk een boost te geven.
Belangrijke additionele eis hierbij was dat de focus moest komen te liggen op Delhaize, want daar waren een aantal nieuwe SKU’s gelist die extra aandacht nodig hadden. We kregen de vraag of we de inmiddels bewezen succesformule van een online mediacampagne die oproept tot een cashback, ook in België konden toepassen gericht op Delhaize.
Een belangrijke doelstelling voor deze campagne was het creëren van een groot bereik onder een specifieke doelgroep voor Kruiden en een specifieke doelgroep voor TexMex. Door de combinatie van een social advertising campagne op Facebook & Instagram zijn de verschillende doelgroepen ruim 4 weken digitaal bereikt en geïnformeerd over het merk Santa Maria en de 2 producten Kruiden en 2 producten TexMex die we onder de aandacht wilden brengen. De doelstelling om in totaal ruim 4,5 miljoen vertoningen en ruim 500.000 unieke consumenten per campagne te bereiken en inspireren is ruimschoots gehaald.
De twee campagnes liepen tegelijkertijd, maar er zat wel wat verschil in de doelgroep die bepaald werd. Er waren dus ook twee cashback platformen nodig, die in een andere huisstijl vormgegeven waren. Daarnaast is de verspreiding van Delhaize landelijk en dus was het van belang om het platform tweetalig op te leveren. Geen probleem! Met een eenvoudige klik op de knop kon de consument switchen van Nederlands naar Frans.
Een andere belangrijke doelstelling van de campagnes was het verhogen van de winkelrotatie van de nieuwe SKU’s binnen Delhaize. Uiteraard werd de campagne dan ook zo ingericht, dat als je een Franstalige advertentie voorbij zag komen je automatisch op het Franstalige cashback platform terecht kwam. Deze website is helemaal mobile responsive en volledig in de huisstijl van Santa Maria TexMex of Santa Maria Kruiden. De consument kan zich registeren en ontvangt dan een handig stappenplan “hoe werkt de cashback actie” per e-mail. Uiteraard zijn ook deze e-mails helemaal tweetalig en per campagne in de look&feel van TexMex of Kruiden.
Het grote voordeel van digitale cashback campagnes via Rocketing is dat we samen met de klant echt een eigen, uniek platform genereren. Geen platform of app vol met andere acties, maar alles gericht op jouw doelgroep en op jouw merk. Dat zorgt er voor dat we de geld-terug-actie op allerlei manieren bij je doelgroep onder de aandacht kunnen brengen. De meest gebruikte variant hiervan is via een social advertising campagne, zoals ook in deze case voor Santa Maria gebruikt is.
Een mooie aanvulling hierop kan zijn dat je de afspraken die je met de retailers hebt, voor bijvoorbeeld schapcommunicatie, hier ook voor gebruikt. Op die manier heb je een effectievere manier van inzet van je POS-materiaal. In deze Santa Maria case hebben in de meeste Delhaize filialen schapbanners gehangen met een combinatie van receptinspiratie en oproep tot gratis proberen van dit nieuwe product via onze cashbackactie. Met een QR-code kon de consument zich direct aanmelden voor meer informatie over de refund-actie.
Een extra voordeel van cashback campagnes via Rocketing is dat we je de mogelijkheid bieden om extra inzichten te krijgen vanuit de consument. Zo kun je een tijdje na de campagne bijvoorbeeld aankoopintentie meten om het langetermijneffect van de actie te onderzoeken. Een ander veelgevraagde en dus ook toegepast onderzoek: hoeveel mensen hebben nu eigenlijk wel mijn product gekocht door de actie, maar hebben niet mee gedaan aan de cashback actie zelf. En waarom niet? Dit hebben we ook na deze campagne onderzocht en hieronder zie je een voorbeeld van hoe we dit rapporteren.
De score voor de TexMex campagne valt iets positiever uit dan gemiddeld. Gemiddeld zien we dat 20 tot 30 procent wel het product is gaan kopen, maar uiteindelijk niet mee doet aan de cashback campagne. En zie daar ook direct het grote voordeel van cashback campagnes ten opzichte van directe winkelpromoties of coupons!
In België is het erg gebruikelijk om te werken met een “coupon op schap”. Een ouderwets boekje vol met coupons dat je aan het schap moet laten hangen door een merchandisingbureau, vaak voor een zeer hoge kost per plaatsing. Cashback via Rocketing is een perfect alternatief voor de Belgische markt.
Mocht je na het lezen van deze case meer informatie willen over het toepassen van cashbacks via Rocketing, lees dan deze blog eens met extra uitleg over hoe onze cashback acties werken. Of neem hieronder direct contact met ons op!
Rocketing daagt je uit om samen op Space Mission te gaan. Samen op zoek naar hét creatieve concept en launchplan voor jouw merk. Met de juiste sterrenstof voor online en offline succes!