Als consument is het altijd leuk om geld te besparen op je boodschappen of op een goedkopere manier kennis te maken nieuwe producten. Een manier om dit te doen is door gebruik te maken van cashback acties. Het is dan ook leuk om hier als merk aan mee te helpen! Maar wat zijn cashback acties precies en waarom zou je er als merk voor moeten zorgen dat de consument er voor jouw producten gebruik van kan maken?
Cashback Acties inzetten voor jouw merk
Verhoog je baseline rotatie in de winkel zonder direct korting te geven bij de retailer. Cashback is dé manier om jouw product te laten kopen, ervaren en rotatie te verhogen.
Natuurlijk zorgt een cashback-actie voor een directe stijging in het aantal verkopen. Het doet echter meer, zeker als je het combineert met een social media campagne gericht op je doelgroep. Door zo’n eenmalige geld-terug-actie zorg je er voor dat er veel nieuwe consumenten een keer je product uitproberen. Het zorgt voor een hogere penetratiegraad van consumenten die je product een kopen, de ‘very light buyers’. Door deze groep vaker je product een keer te laten kopen, al is het deze keer met korting of met 100% cashback, weten ze de weg naar je schappositie te vinden en verhoog je de kans dat zij doorgroeien naar een ‘light of medium buyer’ en dus je vaste kopersgroep.
Voordelen van cashback acties via Rocketing
Bij Rocketing bouwen we een branded cashback platform voor je. Dit is helemaal in de look & feel van jouw merk en kun je echt zien als een verlengstuk van je digitale aanwezigheid als merk. Dit platform stellen we centraal en we kunnen op allerlei manieren traffic naar dit platform genereren. Dit kun je eenvoudig combineren met je eigen marketing activiteiten. Zo kun je consumenten naar het cashback platform leiden via on-pack stickers, via QR-codes op samples of POS-materiaal. De methode die we echter het meeste toepassen is door de geld-terug-actie te communiceren via een social media campagne die we met Rocketing voor je kunnen opzetten.
Door een cashback activatie te combineren met social media advertising combineer je het beste van twee werelden: gericht online je doelgroep vinden en hen bekend maken met je product via ads & video’s én hen aanzetten tot aankoop van je product. Een cashback activatie via social advertising verspreiden heeft dan ook vele voordelen:
- Geen database koopjesjagers, cashback door je doelgroep
Met social media advertising kun je heel precies je doelgroep specificeren en die benaderen. Door cashback te combineren met een online marketing campagne, kun je heel gericht je doelgroep zoeken en hen uitnodigen mee te doen aan de refund campagne. Zo kun je als marketeer precies die mensen selecteren, waarvan jij verwacht dat die grootste kans hebben om door te groeien tot vaste kopers.
- Converteer bestaande volgers
Door gebruik te maken van je huidige fanbase op social media kun je de cashback aanbieden aan consumenten die al interactie hebben met je merk. Volgen op je socials is nog iets anders dan daadwerkelijk koper zijn van je merk, maar ze zijn wel al intrinsiek geïnteresseerd in je merk. De volgende stap is hen een cashback aan te bieden, zodat ze je product ook eens geprobeerd of geproefd hebben, waarna de drempel om daadwerkelijk over te gaan tot vaste koper nog kleiner is.
- Van cashback platform naar winactie
Het cashback platform van Rocketing wordt volledig in jouw huisstijl opgeleverd. Wil je hetzelfde platform later nog een keer gebruiken voor een vergelijkbare actie? Geen probleem! Met slechts minimale kosten voor aanpassen van teksten en afbeeldingen, heb je erg goedkoop en snel je volgende campagne opgestart. Wil je het platform gebruiken voor een winactie? Ook geen probleem, het mechanisme blijft hetzelfde. Namelijk koop en upload de kassabon. Het is voor ons dan ook geen probleem om het platform voor meerdere doeleinden te gebruiken. Sterker nog, dit doen de meeste van onze klanten!
- Gebruik klantdata voor heractivatie
Het is jouw actie en de campagne is gericht op jouw doelgroep. Wij verzamelen geen database en geven alle leads die we verzamelen gratis door aan jou. Die zijn vervolgens perfect gebruiken voor heractivaties.
Cashback: Zo werkt het voor de consument!
Als consument is meedoen aan een cashback actie van Rocketing erg eenvoudig. Je doet mee in slechts drie stappen.
1. Koop het product
Ga naar een van de deelnemende retailers en koop het product dat mee doet aan de actie.
2. Upload je kassabon
Ga naar de actiewebsite, vul je gegevens in en upload eenvoudig je kassabon.
3. Cashback
Ontvang binnen een paar dagen (een deel van je) aankoopbedrag terug.
Veelgestelde vragen
Wat zijn cashback acties en waarom zijn ze aantrekkelijk voor consumenten?
Cashback acties zijn promoties waarbij consumenten na aankoop van een product een gedeelte van het aankoopbedrag terug kunnen krijgen. Dit gebeurt meestal in de vorm van een refund via een online cashback platform. Cashback acties zijn aantrekkelijk voor consumenten omdat dit de mogelijkheid biedt om jouw producten met korting of zelfs gratis te proberen en geld te besparen op hun aankopen.
Hoe kunnen cashback acties helpen bij het vergroten van de klantenkring?
Door eenmalige cashback acties kunnen veel nieuwe consumenten kennismaken met jouw product en deze uitproberen, waardoor de kans op herhaalaankopen wordt vergroot. Door deze groep vaker het product te laten kopen, al is het deze keer met korting of met 100% cashback, verhoogt dit de kans dat zij doorgroeien naar een regelmatige koper.
Hoe kunnen social media campagnes bijdragen aan het succes van cashback acties?
Door een cashback actie te combineren met social media advertising kan jij jouw doelgroep gericht benaderen en uitnodigen om deel te nemen aan de refund campagne, waardoor de kans op herhaalaankopen nog verder vergroot wordt. Rocketing kan precies die mensen selecteren, waarvan wij verwachten dat die grootste kans hebben om door te groeien tot vaste kopers.
Hoe kan Rocketing helpen bij het opzetten van een effectieve cashback actie?
Rocketing kan jou helpen bij het opzetten van een effectieve cashback actie door het bouwen van een branded cashback platform in de look & feel van jouw merk en het genereren van traffic naar het platform via verschillende kanalen. Zo wordt het platform een verlengstuk van de digitale aanwezigheid van het merk. Traffic naar het platform kan op allerlei manieren gegenereerd worden, bijvoorbeeld via on-pack stickers, QR-codes op samples of POS-materiaal. Rocketing kan ook een social media campagne voor het merk opzetten en deze combineren met een cashback actie. Dit levert voordelen op zoals gericht online de doelgroep vinden en hen bekend maken met het product via ads en video’s.
Hoe kan het gebruik van klantdata bij cashback acties helpen bij het heractiveren van klanten?
Rocketing verzamelt de leads die zich aanmelden en meedoen aan de cashback actie. Wanneer de consument ook een opt-in achterlaat kunnen wij de klantdata doorgeven aan jou als merk, zodat je deze kunt gebruiken om de consumenten opnieuw te benaderen met gerichte marketing en hen te heractiveren om het product opnieuw te kopen. Zo kan de klantrelatie versterkt worden en kan jouw merk een loyale klantenkring opbouwen.
Combineer en versterk je cashback campagne
Je kunt de cashback campagne eenvoudig combineren met allerlei andere marketingactiviteiten. Versterk je actie bijvoorbeeld door het te combineren met social advertising. Ook is het mogelijk om een QR-code of URL op een sample bij een samplingactie te communiceren. Daardoor trigger je de consument om na een gratis try out het product nog eens te kopen op de winkelvloer. Zo verleng je klantreis en verhoog je de contactmomenten tussen de consument en jouw product. Of bouw het platform eenvoudig om en gebruik het als methode om winacties op te zetten. Kortom genoeg mogelijkheden om ook in deze tijd de consument jouw product te laten ervaren!
“De combinatie van een digitale advertentiecampagne voor naamsbekendheid en oproepen tot eerste probeeraankoop via de cashback actie, zorgde voor een vliegende start van onze nieuwe producten!”
Challenge us!
Rocketing daagt je uit om samen op Space Mission te gaan. Samen op zoek naar hét creatieve concept en launchplan voor jouw merk. Met de juiste sterrenstof voor online en offline succes!