Als je claimt het net even anders te doen, dan is het goed om af en toe uit te leggen wat je dan precies anders doet. Rocketing ziet brand activation niet als iets dat alleen maar geschikt is om brand awareness mee te creëren. Het is juist de mogelijkheid om gedurende je campagnes tot een compleet profiel van je consument te komen. Zo loop je samen de gehele customer journey door. De consument doorloopt die namelijk zowel offline als online!

Een merkactivatie was vroeger vooral gericht op de awareness en consideration fase in de customer journey. Traditionele activatiebureaus worden vaak aangestuurd op het aantal gecreëerde fysieke touchpoints. Maar wat gebeurt er met die consument nadat je hem of haar een sample hebt uitgedeeld, of nadat je op een event een onvergetelijke indruk hebt achtergelaten? Als je daar geen verdere gegevens van weet, dan weet je ook niet wat de volgende stap van de consument is. Herinneren ze überhaupt het merk nog, of zijn ze inderdaad overgegaan op een eerste aankoop. En wie is uiteindelijk uitgegroeid tot een brand ambassador? Als full-service brand agency zien wij het als onze missie om jou als merk wel dit inzicht in te geven. Dat kan door je activaties zowel offline als online in te richten. Maar hoe verbind je die offline en online wereld dan met elkaar?

Customer journey - Fysieke en digitale touchpoints

Maak de connectie tussen offline en offline.

Het goede nieuws is, dat dit eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is. Het is een kwestie van durven en gewoon doen. Durven als brand manager om die connectie tussen de fysieke en de digitale wereld aan te gaan, ondanks dat voor veel brand managers digital geen specialisme is. Begin met kleine stappen en hele eenvoudige toepassingen. Dit kan al door bijvoorbeeld gebruik te maken van een QR-code op je POS-materiaal of nekhanger gekoppeld aan je samples. Nodig de consument uit om naar je actiewebsite te gaan die je hierop communiceert. Verleng de customer journey door actief de consument van het fysieke touchpoint te begeleiden naar een digitaal touchpoint.

Combineren van awareness en sales.

Het grote verschil van een digitaal touchpoint versus een fysiek touchpoint, is dat het veel eenvoudiger is om informatie van en over die consument te verzamelen. Op die manier creëer je veel meer waarde voor het geld dat je uitgeeft aan je awareness campagne. Of probeer het eens andersom, door je online branding niet alleen te focussen op uniek bereik alleen. Je kunt er bijvoorbeeld een directe trigger to sales, of een cashback-actie aanhangen, waardoor je mensen via een digitaal touchpoint verleidt om naar een fysiek touchpoint te gaan om hier een aankoop te doen.

“Het ultieme doel van een brand awareness campagne is niet die awareness op zich, maar de aankoop die er uiteindelijk op volgt”

De kans op een uiteindelijke aankoop is veel groter als je vanaf je awareness campagne al data aan het verzamelen bent over de consumenten die je bereikt. Welke consument kun je uiteindelijk activeren tot een 1e aankoop? Wie is die persoon en welke socio-demografische kenmerken heeft hij of zij? En als je weet wat die kenmerken zijn, waar vind je dan vergelijkbare consumenten? Zodra je vervolgens een volgende awareness campagnes plant en je houdt al rekening met deze factoren, dan wordt jouw campagne veel effectiever.

En dat is precies waar Rocketing voor staat. Combineer de kracht van offline activaties met de meerwaarde van digitale touchpoints. Ben jij benieuwd hoe we jouw bestaande fieldmarketing-activiteiten kunnen versterken met digitale activiteiten? Wij leggen het je graag met enkele concrete voorbeelden uit.

Challenge us!

Rocketing daagt je uit om samen op Space Mission te gaan. Samen op zoek naar hét creatieve concept en launchplan voor jouw merk. Met de juiste sterrenstof voor online en offline succes!

Maurice Knöps

Maurice Knöps

Maurice is als oprichter van Rocketing een Rocketeer van het eerste uur. Met zijn kennis en achtergrond in Brand en Project Management kijkt hij met het oog van een Brand Manager naar alle activaties en promoties. Maak je over de details dus geen zorgen!

Laat een reactie achter