Skip to main content

Een van de belangrijkste communicatiemiddelen van een merk is de verpakking van het product. Deze verpakking kun je ook gebruiken als communicatie item voor een activatie: on-pack activaties.

On-Pack Sticker voorbeeld

Effectief producten introduceren, of wil je de rotatie verhogen?

Als jij op zoek bent naar een effectieve manier om jouw producten te introduceren op de markt, of om de rotatie van jouw producten te verhogen. Dan zijn on-pack activaties echt iets voor jou. On-pack activaties zijn marketingacties die direct op het product worden uitgevoerd en die vaak in de vorm van een speciale aanbieding of kortingsbon op het product zelf worden vermeld.

Stimuleer impulsaankopen dankzij een on-pack sticker

Het merendeel van de aankoopbeslissingen in de supermarkt wordt last-minute genomen. Vaak wordt deze keuze zelfs gemaakt terwijl iemand voor het schap staat. Het aanbod producten in een schap vol concurrerende merken is voor een consument vaak overweldigend. Een verpakking die opvalt is dan ook belangrijk. Een on-pack sticker kan helpen om in die split-second jouw product net even iets meer op te laten vallen dan die van je concurrent. Alhoewel het tegen het zere been van marketeers is, adviseren we vaak een op het oog “lelijk, vloekende sticker” ten opzichte van je eigen verpakking te gebruiken. Dit trekt het oog van de consument én samen met een eenvoudige communicatie van je promotie, stimuleert zo’n on-pack sticker een impulsaankoop.

Er zijn verschillende activaties die je via een on-pack sticker kunt promoten. Veel toegepast zijn cashback acties, spaaracties en winacties. Bij al dit type on-pack promoties kan Rocketing je volledig ontzorgen.

Challenge us!

Rocketing daagt je uit om samen op Space Mission te gaan. Samen op zoek naar hét creatieve concept en launchplan voor jouw merk. Met de juiste sterrenstof voor online en offline succes!

Cashback, spaar- of winacties

Van alle keuzes in het schap is er 1 product die opvalt en die je het een keer gratis, of met korting laat proberen. De on-pack cashback promotie trekt een consument net over de streep om jouw product te kiezen. Er zijn talloze manieren om on-pack activaties te gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een “try & buy” aanbieding waarbij klanten een (deel) hun aankoop terugkrijgen als ze het product eerst uitproberen. Dit is een effectieve manier om consumenten te overtuigen om het product te proberen en om te zien of het bij hen past. Of wat dacht je van een kortingsbon op het product? Dit kan consumenten overhalen om het product te kopen als ze toch al van plan waren om iets te kopen.

Uiteraard bepaal je zelf de korting of het cashback-mechanisme. Vervolgens stroomt de actiecommunicatie via je lopende distributie vanzelf de winkels in. Vanaf de on-pack sticker scant de consument een QR-code of vult een URL in. Via het volledig branded cashback platform vraagt de consument in enkele klikken zijn cashback aan.
Lees hier meer over ons volledig branded cashback platform.

Korting als actiemechanisme werkt altijd, maar ook een spaarmechanisme of winactie is een bewezen succesnummer. Samen met jou bedenken we een premium of prijs die perfect bij jouw merk past. De te winnen prijs of het item waarvoor te sparen versterkt je brand image en roept een positief gevoel op bij je merk. Via de on-pack spaar- of winactie valt dit extra op in het schap en helpt het je herhaalaankopen te verhogen. On-pack activaties zijn dus een fantastische manier om de verkoop van je producten een boost te geven en om nieuwe klanten te bereiken.

Vergroot je on-pack activatie met een online campagne

Naast de zichtbaarheid van de promotie op de verpakking, kun je ook een online campagne opstarten ter ondersteuning van de promotie of je merkbekendheid. Samen bepalen we de juiste communicatiedoelgroep die je online wilt bereiken. Via social advertising of display advertising benaderen precies die doelgroep. Via de digitale advertenties komen ze op het branded platform met meer uitleg over de activatie en het product. Op die manier komt je doelgroep eerst online in aanraking met je merk en worden ze daarna ook in het schap via de on-pack sticker nog een keer getriggerd mee te doen met je promotie. Zo creëer je een campagne met meerdere touchpoints, zowel digitaal als offline!

Meatless Farm Sampling

On-pack als onderdeel bij succesvolle productintroductie

Een goed voorbeeld van de meerwaarde van een on-pack actie is van Meatless Farm. Meatless Farm is een Brits bedrijf dat vegan en plantaardig vlees produceert. Voornamelijk gemaakt van erwtenproteïne. Het werd in 2016 opgericht door de Deense ondernemer, Morten Toft Bech. Sinds oktober 2021 is Meatless Farm ook te vinden in de supermarkten van Jumbo. Om dit groots aan te kondigen heeft Rocketing Meatless Farm ondersteund met de productintroductie.

Tijdens de introductie bij de Jumbo waren er twee doelstellingen. Zorgen dat zo veel mogelijk mensen het product gingen proeven. En twee, wanneer ze bij de supermarkt waren, het product ook direct zouden kopen. Om dit te realiseren was de campagne zowel online, fysiek op straat en in de winkel zichtbaar. Dit door een Foodtruck tour langs de Jumbo supermarkten, online marketing, een cashback campagne en schap-communicatie. Juist om de consument ook op het laatste moment te overtuigen om het product te proberen, is er ook gebruik gemaakt van een on-pack actie en communicatie op de verpakking.

Ontdek hoe on-pack stickers en acties jouw verkoop kunnen stimuleren met Rocketing. On-Pack promoties zijn een uitstekende manier om uw eindgebruikers te bereiken en uw afzet te verhogen. Door onze op maat gemaakte oplossingen kunnen we je helpen bij het bedenken en uitvoeren van effectieve win- of kortingsacties om jouw klanten te stimuleren om je producten te kopen.

Maak het makkelijk en eenvoudig om mee te doen!

Zorg dat het deelnemen aan jouw actie eenvoudig is en vermijd complexe processen. Je wilt niet dat klanten afhaken omdat ze bijvoorbeeld een app moeten downloaden voor een eenmalige promotie. Gebruik daarom liever een campagnewebsite waarin klanten eenvoudig hun deelname kunnen registreren. Als je een uitgebreid loyaliteitsprogramma met bijvoorbeeld een spaaractie hebt, dan kan een app wel een handige optie zijn. Ook raden wij aan om jouw ‘Call to Action’ kort en bondig op het etiket te vermelden.

Maak de actie de moeite waard om mee te doen

Zorg ervoor dat deelname aan jouw actie de moeite waard is voor de klanten. Als je bijvoorbeeld een winactie start en klanten via jouw website kunnen deelnemen, bied dan zowel grote als kleine prijzen aan. Het is belangrijk dat klanten het gevoel hebben dat ze een realistische kans hebben om iets te winnen. Een grote prijs kan ook helpen om meer aandacht te trekken, zorg er daarom voor dat deze niet ontbreekt. Vergeet ook niet om prijzen te kiezen die relevant zijn voor jouw doelgroep.

Zorg voor betrokkenheid en informeer de consument

Kies de juiste tactiek afhankelijk van jouw doelstellingen en de afwikkeling van jouw actie. Dit kan bijvoorbeeld een eenmalige trekking op een vaste datum zijn of directe uitslag na deelname. Houd jouw klanten op de hoogte van de promotie door middel van e-mail, SMS of pushberichten als je een loyaliteitsprogramma met een app hebt gekozen. Op deze manier blijft jouw merk extra onder de aandacht en weten jouw klanten waar ze aan toe zijn.

Vraag alleen om relevante informatie

Vraag alleen om de informatie die nodig is om deel te nemen aan de actie en voorkom dat je te veel persoonlijke gegevens vraagt. Dit kan klanten afschrikken. Maak gebruik van de opt-in methode om toestemming te vragen voor het ontvangen van e-mails. Op deze manier kun je jouw klanten op de hoogte houden van toekomstige acties en een relatie opbouwen. Houd er wel rekening mee dat de wet op telecommunicatie voorschrijft dat je alleen e-mails mag sturen wanneer je vooraf toestemming hebt gekregen. Het beheer van de opt-out is daarom minstens zo belangrijk om aan deze wet te voldoen.

Maak het sociaal, zorg voor social awareness en vergroot jouw merkbekendheid

Wil je graag meer exposure voor jouw merk en acties? Geef jouw klanten dan de mogelijkheid om hun winmomenten te delen via social media. Dit kan jouw merk een flinke boost geven op verschillende platformen. Wanneer jouw klanten hun winst delen op social media, zorg er dan voor dat het bericht terugleidt naar jouw landingspagina of app-store. Zo kunnen potentiële klanten gemakkelijk de weg vinden naar jouw producten of diensten.

Ook starten met on-pack activaties?

Rocketing helpt je hier graag bij! Samen bedenken we een creatief en efficiënt activatiemechanisme. Dit wordt door vertaald naar een branded platform, volledig in de huisstijl van het merk. Daarnaast kunnen we je ook begeleiden in een juist design en productie van de on-pack sticker. Wil je het plaatsen van de actiesticker op je verpakking ook uitbesteden? Geen probleem, we kunnen dit voor je ontzorgen of we brengen je in contact met de juiste partners die dit zelfs als onderdeel van je productieproces kunnen opzetten. Kortom, wil je starten met een on-pack activatie of hier eens samen over brainstormen? Bel dan snel het Rocketing Mission control center!

Michael Dekker

Michael, één van de oprichters van Rocketing en een ervaren Rocketeer, is gespecialiseerd in (online) marketing en e-commerce. Dankzij zijn expertise weet hij bij elke promotie en activatie een passend online component toe te voegen, wat resulteert in succesvolle resultaten voor onze klanten bij elke promotie of activatie!

Laat een reactie achter