Skip to main content

Social sampling is dé nieuwe manier van sampling. Combineer jouw productsampling met een social media campagne. Zo creëer je de unieke kans om jouw product bij de doelgroep thuis te bezorgen. Zero waste, klantdata verzamelen en nog veel meer voordelen!

Social Media Sampling: Interactie met jouw consument

Inmiddels is social media bij de meeste marketeers ingeburgerd in de standaard marketingmix. Het is een belangrijk en relatief goedkoop instrument voor merken om naamsbekendheid voor hun merk of campagne te creëren en om de interactie met de consument aan te gaan. Toch worden de meeste campagnes nog steeds eenzijdig ingericht. Denk hierbij aan het communiceren van een actie, nieuw product of om enkel naamsbekendheid te creëren. Dit is zonde, want er zo veel mooie mogelijkheden om ook online de interactie aan te gaan! Eén van die mogelijkheden is Social Media sampling. Hiermee combineer je branding met product sampling en creëer interactie met jouw consument. Waarbij een consument thuis wordt verrast met jouw product! 

Social Media Sampling

Bereik én beleving

Door sampling te combineren met een social media campagne combineer je dus het beste van twee werelden: gericht online je doelgroep vinden met behulp van social media in plaats van met hagel schieten op een station. Maar ook met de beleving die het fysiek proeven of proberen van jouw productsample met zich mee brengt. Een productsample via social sampling verspreiden heeft dan ook vele voordelen: 

  1. Zero Waste

    Een van de grote voordelen van het gebruik van social media als marketinginstrument is dat je heel gericht je doelgroep kunt benaderen. Maak gebruik van de verschillende mogelijkheden om precies de groep consumenten te bereiken waarvan jij als marketeer verwacht dat die de grootste conversie naar vaste kopersgroep hebben. Aan die groep consumenten wordt dan ook de mogelijkheid gegeven een productsample aan te vragen. Alle aanmeldingen worden verzameld en exact dat aantal samples wordt verspreid onder je doelgroep, Kortom, zero waste aan samples en zero waste aan mismatching met je doelgroep!

  2. Converteer bestaande volgers

    Door gebruik te maken van je huidige fanbase op social media kun je productsamples aanbieden aan consumenten die al interactie hebben met je merk. Volgen op je socials is nog iets anders dan daadwerkelijk koper zijn van je merk, maar ze zijn wel al intrinsiek geïnteresseerd in je merk. De volgende stap is hen een gratis productsample aan te bieden, zodat ze je product ook eens geprobeerd of geproefd hebben, waarna de drempel om daadwerkelijk over te gaan tot kopen nog kleiner is.   

  3. Bereik consumenten thuis

    Wat is een betere plek om consumenten te bereiken dan waar ze het grootste deel van hun vrije tijd doorbrengen én je product ook consumeren? Juist, thuis! Door gebruik te maken van een social sampling campagne kun je consumenten gratis samples van nieuwe producten thuis laten proeven of proberen. Die thuisomgeving is veilig, vertrouwd en comfortabel wat zeker in deze COVID-19 crisis een extra voordeel is.

  4. Gebruik klantdata voor heractivatie

    Dat is precies waar Rocketing voor staat. Combineer de kracht van offline activaties met de meerwaarde van digitale touchpoints. Ben jij benieuwd hoe we jouw bestaande fieldmarketing-activiteiten kunnen versterken met digitale activiteiten? Wij leggen het je graag met enkele concrete voorbeelden uit.

Zo werkt het!

Social Sampling in vier eenvoudige stappen.

1. Social Media post

Via een social media campagne geven we aan dat je het product nu gratis kan testen.

2. Aanvraag formulier

Waneer de consument op de Social media post klikt vult hij hier zijn NAW-gegevens in.

3. Pick-Pack-Ship

Aanvragen worden verzameld en de sample wordt naar de consument gestuurd.

4. Thuis proberen

Consument verrast door de postbode en kan het product thuis uitproberen.

Combineer en versterk je sampling campagne

Stop niet bij alleen online sampling. Maar versterk je sampling campagne met bijvoorbeeld door een connectie te maken naar ons cashback platform. Ook is het mogelijk om een QR-code of URL op bij sample te communiceren. Daardoor trigger je de consument om na een gratis try out het product nog eens te kopen op de winkelvloer. Zo verleng je klantreis en verhoog je de contactmomenten tussen de consument en jouw product. Kortom genoeg mogelijkheden om ook in deze tijd de consument jouw product te laten ervaren!

“Enkele weken na de samplingcampagne kun je eenvoudig onderzoeken hoeveel procent van de consumenten uiteindelijk je product ook echt een keer gekocht heeft.”

Challenge us!

Rocketing daagt je uit om samen op Space Mission te gaan. Samen op zoek naar hét creatieve concept en launchplan voor jouw merk. Met de juiste sterrenstof voor online en offline succes!

Michael Dekker

Over Michael Dekker

Michael is als oprichter van Rocketing een Rocketeer van het eerste uur. Met zijn kennis en achtergrond in (Online) Marketing & e-commerce weet hij bij elke promotie en activatie een passend online component toe te voegen.

Laat een reactie achter